Na Portalu Pasażera pojawiły się kolejne połączenia kolejowe z Warszawy, które zamierza uruchomić RegioJet od grudnia. Ich liczba jest zaskakująco duża – mówimy tu o aż 8 parach pociągów na dobę do Krakowa, 6 do Poznania oraz 3 do Trójmiasta, a także niedostępnym w komunikacji krajowej pociągu do Czech przez Katowice.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w ostatnich dniach,
czeski przewoźnik kolejowo-autobusowy RegioJet rozpoczął sprzedaż biletów na pierwsze pilotażowe połączenie kolejowe w Polsce, które będzie dostępne w komunikacji krajowej. Chodzi tu o 1 parę pociągów w relacji Warszawa – Kraków, które pojadą okrężną trasą przez Zawiercie. Przypomnijmy, że znany z charakterystycznego żółtego malowania przewoźnik był już obecny na polskich torach, uruchamiając pociągi z Przemyśla do Pragi, które były jednak dostępne tylko dla pasażerów przekraczających granicę.
Jeszcze w sierpniu RegioJet ujawnił, że już w tym roku w grudniu rozpocznie działalność na polskim rynku kolejowym na dużo większą skalę, uruchamiając pociągi do Poznania i Trójmiasta, a także do Pragi i Wiednia przez Katowice i Ostrawę.Spółka zastrzegła jednocześnie, że wdrożenie “pełnej obsługi” nastąpi dopiero w przyszłym roku w dniu 1 kwietnia, nie precyzując jednocześnie, co to będzie oznaczać. Tymczasem na Portalu Pasażera pojawiło się już wiele połączeń kolejowych RegioJet na wszystkich wspomnianych relacjach, tj. do Poznania i Trójmiasta oraz do przygranicznej stacji kolejowej Petrovice u Karviné w Czechach przez Katowice. Ich obecność w wyszukiwarce połączeń PKP Polskich Linii Kolejowych nie daje oczywiście gwarancji, że zostaną one na pewno uruchomione. Zmienić mogą się zresztą choćby godziny odjazdów i przyjazdów, czy czas przejazdu. Nie wiemy również, czy RegioJet zdoła do grudnia zgromadzić personel i zasoby taborowe, które pozwolą na tak duże zwiększenie oferowania, czy też kolejne pociągi będą uruchamiane sukcesywnie, właśnie do 1 kwietnia.
Z Warszawy do Krakowa i Trójmiasta
Z informacji dostępnych na Portalu Pasażera wyłaniają się bezsprzecznie ambitne założenia w zakresie oferty przewozowej. W przypadku trasy z Warszawy do Krakowa Płaszowa zaplanowano aż 8 par pociągów na dobę, co będzie oznaczać bardzo poważne zwiększenie podaży w tej relacji. Miałyby one kursować co 2 godziny. Odjazdy z Warszawy Centralnej zaplanowano w godziny nieparzyste od 5:48 do 19:48. W dwóch przypadkach widnieją jednak inne końcówki minutowe, tj. 15:44 oraz 17:52, dlatego nie możemy tu mówić o cyklicznym rozkładzie jazdy w pełnym tego słowa znaczeniu. Czas przejazdu oscylować wyniesie 2 godziny oraz od 18 do 23 minut, w zależności od pociągu.
Odjazdy z Krakowa Głównego w przeciwnym kierunku zaplanowano o 5:35, 7:52, 10:12, 12:22, 13:52, 15:49, 17:51 i 19:50. W tym przypadku czas przejazdu ma być nieco większy – 2 godziny oraz od 20 do 33 minut. Mamy tu także do czynienia ze znacznym zróżnicowaniem końcówek minutowych. Dodajmy, że nie przewidziano żadnych postojów handlowych pomiędzy Krakowem a Warszawą. Spośród 8 par pociągów w tej relacji w przypadku 3 par zaplanowano wydłużenie relacji do Gdyni Głównej. Mówimy tu o pociągach odjeżdżających z Krakowa o 7:52, 13:52 i 17:51. Z Dworca Centralnego mają one ruszyć do Trójmiasta o 10:17, 16:17 i 20:17, a czas przejazdu wyniesie od 2 godzin i 58 minut do 3 godzin i 8 minut.
Pociągi z Gdyni Głównej do Krakowa odjeżdżać mają o 6:10, 14:10 i 20:00 – w tym przypadku czas przejazdu wyniesie 3 godziny i od 4 do 25 minut. Co może dziwić, w przypadku fragmentu z Warszawy Wschodniej do Gdyni Głównej zaplanowano postoje handlowe tylko w Gdańsku Głównym i Sopocie. O ile brak zatrzymania w Gdańsku Oliwie można zrozumieć, wydaje się, że błędem może być zakładany brak postoju handlowego w Gdańsku Wrzeszczu. Zarówno Wrzeszcz Dolny, jak i Wrzeszcz Górny, stają się w końcu drugim centrum Gdańska. Sama stacja kolejowa jest ponadto ważnym węzłem przesiadkowym, a w jej bliskim sąsiedztwie znajdują się duże osiedla mieszkaniowe, czy kampus Politechniki Gdańskiej.
6 par pociągów do Poznania i nowy pociąg międzynarodowy przez Katowice
Choć rozkład jazdy może ulec zmianie, tak ukształtowana siatka postojów została zatwierdzona w decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dotyczącej otwartego dostępu, dlatego trudno ocenić, czy na tym etapie możliwa jest daleko idąca korekta w tym zakresie. Kolejną relacją, na której RegioJet zamierza uruchomić połączenia kolejowe w Polsce już od grudnia, również bez postojów handlowych, jest relacja z Warszawy do Poznania. W tym przypadku zaplanowano 6 par pociągów na dobę. Odjazdy z Warszawy Centralnej do stolicy Wielkopolski przewidziano o 6:28, 9:28, 12:28, 14:28, 17:28 i 19:28 (czas przejazdu 2 godziny i od 16 do 19 minut), natomiast odjazdy w przeciwnym kierunku z Poznania Głównego – o 6:13, 8:11, 10:11, 14:11, 16:11 i 18:11 (czas przejazdu 2 godziny i od 23 do 29 minut).
Last but not least, RegioJet zamierza także uruchomić pociąg międzynarodowy z Warszawy przez Katowice. Odjazd z Warszawy Centralnej zaplanowano o 9:12 (czas przejazdu 2 godziny i 42 minuty). Z kolei odjazd w przeciwnym kierunku z Katowic zaplanowano o 15:23 (czas przejazdu 2 godziny i 37 minut). Trzeba tu jednocześnie zastrzec, że od Zawiercia (gdzie zaplanowano postój handlowy) aż do stacji kolejowej Petrovice u Karviné przewidziano autobusową komunikację zastępczą (oprócz Katowic zaplanowano postoje handlowe w Sosnowcu Głównym i Tychach). Dodatkowo będzie to pociąg niedostępny w komunikacji krajowej. Mówimy tu zapewne o zapowiadanej relacji do Pragi i Wiednia, choć w projekcie rozkładu jazdy 2025/2026, dostępnym na stronie internetowej Správy železnic, czeskiego zarządcy infrastruktury kolejowej, widać na razie tylko pociąg z Warszawy do Wiednia.